The sound of succes. Zorg voor een ‘hook’ in je business idee.
Wanneer zit er muziek in een business idee? Als co-piloot voor ondernemers en als hobby-muzikant is dit voor mij een interessante vraag. Kunnen we iets leren van de kracht van muziek bij het ontdekken van geweldige business ideeën?
Top 2000
Muziek is in talloze genres en subgenres in te delen. Over wat goede muziek is, zijn geen algemene uitspraken te doen, want het heeft met smaak te maken. De Top 2000 vormt waarschijnlijk een aardige doorsnede van wat over het algemeen goede muziek wordt gevonden. Waarom staan nummers als Hotel California, Go your own way, Smoke on the water en Bohemian Rhapsody elk jaar hoog in de lijst genoteerd? En wat maakt recente hits zoals Happy van Pharrell en Hello van Adele onweerstaanbaar voor veel mensen? Kortom, wat maakt van een liedje een hit?
Hook = Hit
Als je puur naar het liedje kijkt, kun je in de (wetenschappelijke) muziekliteratuur niet om het begrip ‘hook’ heen. De hook van een song is “a musical or lyrical phrase that stands out and is easily remembered” (Wikipedia). De hook kan in de tekst of de muziek zitten. Meestal in het refrein, maar het kan ook in een gitaarriff of -solo zitten. Het geeft de luisteraar een gevoel van opwinding zodra hij het nummer hoort. In Bohemian Rhapsody zijn het bijvoorbeeld de gelaagde koortjes (“NOOOO, we will not let you go”), in Hotel California is het de lang uitgesponnen gitaarsolo aan het eind. De hook in Smoke on the Water is de klassieke gitaarriff waarmee het nummer begint.
Business hook
Goede ideeën voor een nieuwe dienst of nieuw product hebben ook een hook. De business hook beschouw ik als het aspect van het business idee waarmee het aantrekkelijk, relevant en onderscheidend is voor de beoogde klant. Dat aspect kan een eigenschap of voordeel van het product/ de dienst zelf zijn, maar ook in de wijze waarop het naar de markt wordt gebracht (kanaal, marketing, prijsstelling). Het brengt de klant een geluksmoment en/of lost een probleem voor hem op. Met de business hook raak je de juiste snaar bij de klant. Het zorgt voor opwinding. Hieronder drie (willekeurige) succesverhalen en hun hook.
Blendle
- Wat is het? Blendle is een digitale nieuwskiosk. Je kunt er losse artikelen kopen of hele kranten en tijdschriften. Artikelen kosten gemiddeld € 0,20.
- Wat is de hook? “Ik vind alle voor mij relevante nieuwsbronnen op 1 plek, zonder nieuwswebsites of Google af te hoeven struinen. Scheelt me tijd en kost me een beetje”
Boldking
- Wat is het? Boldking biedt een abonnement op scheermesjes, dat je op ieder moment kunt beëindigen. Voor € 10 krijg je 4 mesjes. Deze worden – al naar gelang de scheerbehoefte – periodiek opgestuurd in een eenvoudige verpakking.
- Wat is de hook? “Einde van de hoge kosten voor scheermesjes. Dit scheergerei zonder extra’s is voldoende voor mij.”
Veloretti
- Wat is het? Veloretti verkoopt online stadsfietsen met een fraai design, ‘zonder opsmuk’ en tegen een relatief lage prijs. De fiets arriveert in een doos bij de klant thuis. De fiets is in 10 minuten in elkaar te zetten.
- Wat is de hook? “Eindelijk een betaalbare, mooie stadsfiets die echt anders is dan de bekende merken.”
DBE vindt de hook
Duchateau Business Empowerment maakt de hook in business ideeën tastbaar, bijvoorbeeld via de X-factor test. Neem contact op met DBE en om er meer over te weten te komen.
Bronnen: Wikipedia (EN) en About.com.
You hooked me.?
Nice written
Leuk!