“Wil je een doodskist kopen of huren?”
Toegegeven, het is geen alledaagse vraag, maar waarom zou je een doodskist kopen? Of iets toegankelijker: waarom kopen we matrassen, lampen en koelkasten? Het gaat toch om de prestatie en niet om het bezit van het product zelf? Huren is flexibel, duurzaam en toegankelijk. Het geeft meer zekerheid over de continuteit van de prestatie. Vaak is huren ook nog eens voordeliger dan kopen.
Stel je voor: je biedt – in plaats van kopen – vanaf nu de optie van huren of leasen aan jouw klanten. Zouden ze ervoor open staan? Zouden ze overstag gaan? Wat kan dit betekenen voor jouw succes? We raken er steeds meer aan gewend om duurzame producten, zoals ons huis (AirBnb), auto (SnappCar) en kleding (Lena-Library), te delen. Kan dit met alle duurzame producten en diensten? Ik denk van wel. Hieronder lees je 3 mooie voorbeelden uit de praktijk.
Voorbeeld 1: “Wel betalen voor licht, niet voor de lampen”
Als je op Schiphol Airport in lounge 2 bent, kijk dan eens naar boven. De duurzame Philips armaturen, die in een bijzonder patroon boven je hoofd hangen, zijn een voorbeeld van ‘licht als dienst’ (Pay-per-Lux). Schiphol koopt licht zonder investering, maar met de beste producten en zonder gedoe. De installatie en de lampen blijven eigendom van Philips, dat ook het onderhoud doet. Philips wordt tot het uiterste gedreven om producten te maken die ze kunnen hergebruiken. Voor Schiphol resulteert dit in flinke besparingen op aanschaf en onderhoud
Voorbeeld 2: “Slapen als service”
Deze droom van Auping is uitgekomen. De matrassenproducent least matrassen aan particulieren (Leazzzy) en hotels. Hierdoor hebben klanten minder investering nodig en zijn ze gegarandeerd van de beste slaapervaring en nieuwste innovaties. Auping blijft eigenaar van de grondstoffen en kan voldoen aan duurzaamheidseisen. De circulaire economie in praktijk. Iedereen wint.
Voorbeeld 3: “Koud bier, zonder eigen koelkast”
Bij Smartstudentdeals.nl huur je witgoed voor je studentenhuis. Geen volle keukenbladen en dienstroosters meer voor de afwas. Sjouwen? Tuurlijk niet. Gaat ie stuk? Geen probleem. Installatie en vervanging zijn inclusief. Een mooie propositie voor alle huishoudens met wisselende doorloop van bewoners.
Ik geloof erin dat voor alle ‘prestaties’ een inventief businessmodel te vinden is. Dit vergt lef en anders denken. Klanten gaan er mogelijk ook bij jou naar vragen. Neem jij het voortouw in jouw branche? Wat zou het betekenen voor jouw klantrelaties? En voor de service die je levert? Welk klantprobleem los je ermee op?
Mooie vragen die innovatie in jouw organisatie op gang kunnen helpen. Laat het me weten als ik je bij dit proces kan helpen.