Where’s the big idea? Vier bronnen waar je innovatieve ideeën kunt ontdekken

Een geweldig, vernieuwend idee ontstaat soms bij toeval. Isaac Newton kreeg zittend onder een boom een appel op z’n hoofd, ging nadenken over de vraag waarom de appel uit de boom viel en bedacht uiteindelijk z’n beroemde wetten van de zwaartekracht. Jitse Groen kwam in 1999 op het idee van Thuisbezorgd tijdens een familiefeestje in een klein dorp. De aanwezigen wilden eten bestellen, wat echter niet mogelijk was op die locatie en op dat moment.

Helaas weet je nooit wanneer toeval zal toeslaan. Daarnaast laat creativiteit zich lastig afdwingen. Ik help bedrijven en organisaties bij het ontdekken van ideeën om te innoveren, groeien en nieuwe markten te vinden. Hieronder deel ik vier bronnen om het ‘Gouden Idee’ te vinden.

Bron 1: Trends en ontwikkelingen

Wat gebeurt er in de branche? Welke nieuwe klantbehoeften ontstaan er? Wat gebeurt er in de wereld om ons heen? Dit zijn vragen waar je allereerst antwoord op wilt hebben. Op het internet zijn volop bronnen te vinden waar je te raden kunt gaan, zoals online magazines, blogs, wetenschappelijke artikelen. Je kunt ook het gesprek aangaan met (branche)experts en trendwatchers. Beperk je overigens niet tot de eigen branche. Signaleer ook macrotrends die op het eerste oog weinig met jouw business te maken hebben. Die komen langzaam op en zijn daardoor vrijwel onzichtbaar. Dit soort trends – die vaak abstract zijn – kunnen zowel kans als bedreiging zijn, dus het is zinvol om ze in het vizier te hebben.

Bron 2: Klantergernissen

Je kunt via klantonderzoek prima achterhalen of er verbetering in je processen te behalen is. Klanten zullen dan bijvoorbeeld laten doorschemeren dat jouw organisatie sneller moet leveren, de website onduidelijk is of de communicatie beter moet. Maar je hoeft klanten niet te vragen welke innovatie ze nodig hebben. Klanten zijn geen toekomstvoorspeller als het op nieuwe producten of diensten aankomt. Ze denken na over gisteren en hooguit vandaag. Maar indirect kun je er wel achter komen. Vraag klanten waar ze zich groen en geel aan ergeren. Vanuit klantfrustraties kun je – bijvoorbeeld via een handige tool als het Value Proposition Canvas – gestructureerd komen tot nieuwe producten en diensten. Er zijn genoeg voorbeelden van succesvolle proces- en productinnovaties die voortkomen uit klantergernissen. Denk aan het ‘hoekje’ in het Bolletje beschuit en de brikettenstarter bij de barbeques van Weber. Ben Woldring heeft Bellen.com in 1998 bedacht voor een schoolopdracht (hij was pas 13 jaar), omdat hij en zijn ouders overzicht misten in de verschillende telefoonaanbieders en hun tarieven.

Bron 3: Andere branches

Bij benchmarking meet je de eigen prestaties af aan de gemiddelde prestaties in de branche. Dit is vooral nuttig als je wilt lijken op de concurrent. Als je wilt innoveren, moet je voor branchmarking gaan. Branchmarking is het toepassen van succesvolle oplossingen van een vergelijkbaar probleem in een andere branche op jouw situatie. Een soort ‘gluren bij de buren’ dus. Bepaal welke branches en organisaties je van input kunnen voorzien. Ga deze een tijdje standaard volgen, leg succesvolle oplossingen en inspirerende ideeën vast en bepaal of je die kunt gebruiken voor de uitdaging waar jouw organisatie voor staat. Branchmarking zorgt ervoor dat schuttingen omvallen en oogkleppen afgaan. Het maakt van de hele wereld een bron van ideeën.

Bron 4: Bestaande ideeën

Soms zitten goede ideeën in de organisatie verstopt. Bij het koffieapparaat en in pauzes ontstaan interessante gesprekken waar ideeën geopperd worden die in reguliere overleggen of de incidentele ‘heisessie’ niet boven tafel komen. En er zijn vast collega’s die een idee op een sticky note hebben geklad, maar die het vervolgens onbenut in een map wegstoppen. De kans bestaat dat er tussen deze ideeën een groeibriljant zit die het verdient om opgepikt en uitgewerkt te worden.

Duchateau Business Empowerment helpt organisaties bij het ontdekken en implementeren van de beste business ideeën om succesvol(ler) te worden. Ik ga graag het gesprek aan om er achter te komen hoe we samen voor jouw organisatie ‘big ideas’ gaan vinden. Bel, app of mail me en ik kom langs.

Geef een reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  • Gratis e-book ‘De Klant van morgen’ ontvangen?

    Vul je gegevens in en DBE stuurt je het e-book toe.