“Wat als ….?” Dé brainstormtechniek die jouw creativiteit bevordert

Wij zijn geen ‘out of the box’ denkers. Dat waren we hooguit tot onze kinderjaren. In een brainstorm kan het daarom best handig zijn om onze creativiteit een handje te helpen.

Mijn tip: zet de ‘Wat als …’ brainstormtechniek in.

Deze techniek gebruikt – op het eerste oog soms compleet onvoorstelbare – triggervragen die de creativiteit aanwakkeren.

Stel, je brainstormt met je team over de vraag: hoe kunnen we onze omzet binnen 2 jaar verdubbelen? Je kunt dan vragen stellen als:

Wat als…
– We naar 100% online verkoop gaan?
– We afscheid nemen van ‘hoofdpijn’ klanten?
– We door Disney, Netflix, Coca-Cola, Google (of een ander succesvol merk) onze verkoopstrategie laten bepalen?
– We afscheid nemen van ons bestverkochte product?
– We niet meer per stuk, maar via abonnement gaan afrekenen?
– We de Nederlandse markt zouden verlaten?
– We een BN’er ons product laten promoten?
– We van verkopen naar leasen gaan?

Werk vooraf 12 tot 15 triggervragen uit. Neem voor elke vraag 3 à 4 minuten de tijd, verzamel de ideeën op post-its en plak ze op ideeënvellen aan de muur. Zet er muziek bij op! Met 10 personen krijg je zeker ruim 300 ideeën op papier. Daar zitten er zeker meerdere tussen die kansrijk zijn.

Werkt altijd, deze techniek!

Geef een reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  • Gratis e-book ‘De Klant van morgen’ ontvangen?

    Vul je gegevens in en DBE stuurt je het e-book toe.