Voorkom een olifantenpaadje als je gaat innoveren
Weleens van een olifantenpaadje gehoord? Olifantenpaadjes bieden een alternatief op de officiële ontworpen routes. Ze slijten langzaam in het landschap doordat de alternatieve route vaak wordt gebruikt door voetgangers of fietsers. Een olifantenpaadje is voor de gebruiker sneller, korter of efficiënter dan het pad dat de ontwerper voor ogen had.
Metafoor
Ik herken in veel mislukte innovaties een olifantenpaadje. Innoveren in producten, diensten, processen en businessmodellen zonder in te loggen bij de daadwerkelijke gebruiker is een kansloze missie. Je kunt nog zoiets moois verzinnen (of juist vasthouden aan bestaande patronen), wanneer je er geen probleem van de klant mee oplost of zijn behoefte ermee vervult, zal hij uiteindelijk een andere optie kiezen. Voorbeelden van innovaties die door olifantenpaadjes mislukten:
- Lego ging – begin deze eeuw – de mist in toen het bedrijf zonder enige focus met talloze nieuwe producten (die compleet afweken van het oorspronkelijke Lego) de markt op ging. Wat ze uit het oog was verloren, was dat kinderen gewoon ruimteschepen en vrachtwagens willen bouwen met Lego;
- V&D ging ten onder door te laat te accepteren dat het retaillandschap drastisch veranderd was. Het bedrijf bleef zich focussen op ‘middle of the road’ i.p.v. een keuze te maken voor bijvoorbeeld premium of discount. Ook haakte V&D online veel te laat aan.
- De Segway was een oplossing voor een niet-bestaand probleem: lopen of fietsen. Wat doe je als je niet wilt lopen? Dan ga je fietsen. En als je niet wilt fietsen? Dan ga je lopen. Tel daar nog het prijskaartje (meer dan € 6.000) bij op en het feit dat de economische crisis uitbrak ten tijde van de introductie.
Hoe voorkom je een olifantenpaadje?
Simpel: ken je klant als je gaat innoveren. Daar is bij aanvang geen duur en tijdrovend marktonderzoek voor nodig. Veel klantkennis ligt voor het oprapen. Denk aan het analyseren van de eigen database of externe, vaak gratis of goed betaalbare databases op het internet. Ook doen: stel vragen op blogs, Linkedin, Twitter en andere relevante communities. En vervolgens: stoot snel je neus. Ik zeg wel eens: word niet té verliefd op je eigen idee. Breng je idee voordat je het uitwerkt tot een werkend product eerst naar de praktijk. Toets het als prototype onder een paar klanten en leer daarvan.
Whitepaper
Binnenkort publiceert DBE met partner KlantKennen een whitepaper over klantgericht innoveren. Daarin staan inzichten die ervoor gaan zorgen dat jij het olifantenpaadje van jouw klant kent voordat hij die zelf heeft ontdekt. Hou mijn Linkedinpagina en website in de gaten.