Word niet verliefd op je idee. Test eerst een prototype.
Businessmodelinnovatie start met het ontdekken van ideeën. Die vind je door goed te kijken naar trends, naar bestaande businessmodellen en door goed te luisteren naar klanten. Denk je het ‘gouden idee’ gevonden te hebben? Loop niet te hard van stapel, want voor je het weet ben je verliefd op je eigen idee. Toets je idee eerst bij jouw klanten. In dit blog zet ik uiteen hoe je snel van ze leert of jouw idee kans van slagen heeft.*
Gedachtenspinsel
Een idee is in het begin niet meer dan een gedachtespinsel. Het past op een sticky note of het zit in je hoofd. Hoe geweldig jij het idee ook vindt, uiteindelijk is er maar één die over het lot beslist: de klant. Daarom is het aan te raden om het idee – voordat je het uitwerkt tot een lanceerbaar product – eerst naar de praktijk te brengen en als prototype te toetsen onder enkele klanten. Niet met kwantitatief onderzoek, maar via 1-op-1 gesprekken met klanten van wie je verwacht dat zij de meeste behoefte hebben aan jouw product. Omdat je eerlijke antwoorden wilt horen, presenteer je het prototype alsof het the real thing is. Je stelt elementaire vragen, zoals: Wat vind je hiervan? Hoe maakt dit product jouw leven, werk, reizen, winkelen, administratie, etc. aangenamer, makkelijker, betaalbaarder, zorgelozer, etc? Zou je dit kopen? Wat houdt je tegen? De klantreacties bepalen of en waarin je moet bijsturen. Sluit niet uit dat je na de test het hele idee afblaast.
Enkele sheets
Een prototype hoeft geen werkend product te zijn, zolang het maar de toegevoegde waarde naar de klant duidelijk maakt. In zijn meest simpele vorm is een prototype een paar slides in PowerPoint of een mini-business case. Het kan ook een advertentie op Marktplaats zijn. Plaats jouw idee als echte advertentie binnen de juiste categorie. Hoeveel en welke reacties krijg je? Neem contact op met een paar mensen die reageren, leg uit waar je mee bezig bent en vraag bij ze door.
De kracht van beelden
Het helpt als je visueel bent ingesteld of hulp krijgt van iemand die dat is. Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden, een prototype zegt meer dan 1.000 beelden. Een mock-up of een infographic op posterformaat werkt goed. Je kunt ook gebruik maken van video. Er zijn veel bedrijven die al voor een klein budget een uitleganimatie maken. Dropbox begon op deze manier. De oprichters ontwikkelden een video van hun idee (‘bestanden gemakkelijk en veilig opslaan en delen’). Deze video lieten ze aan potentiële gebruikers zien. Het idee sloeg aan en pas daarna zijn ze het platform gaan bouwen.
Mini-pilot
Een meer kostbare manier van prototyping is het houden van een mini-pilot op een kleine markt. Zappos, dat in 1999 in de VS begon als webshop voor schoenen, wist ten tijde van hun start niet of consumenten online hun schoenen wilden kopen. Kopen via internet was toen nog lang niet zo normaal als nu. Als prototype maakte het bedrijf een simpele webshop waarop schoenen van lokale schoenwinkels werden aangeboden, voorzien van foto’s en productinformatie. Ze promootten de site onder lokale consumenten. De verkoop verliep als een speer. Voor Zappos was dat het bewijs dat er markt voor hun idee was.
Meer weten?
Wat je idee ook is – een nieuw of verbeterd product, dienst, proces, kanaal, etc. – er is altijd een prototype van te maken, ook met een klein budget. Wil je meer informatie hebben over dit onderwerp, heb je hulp nodig bij prototype toetsen of wil je meer weten over de diensten van DBE, neem dan contact op via het contactformulier of bel direct met 06-26704837.
*) Dit blog verscheen ook op de blogpagina van DBE’s partner KlantKennen.