Door naar de volgende ronde? Zo ontdek je of jouw idee de X-factor heeft

In mijn vorige blog sprak ik over de hook die een goed business idee heeft. Met de hook raak je de juiste snaar bij de klant. Hoe kom je er achter of jouw idee dat doet? Duchateau Business Empowerment adviseert in zo’n geval de X-factor test te doen.

Zeven vragen

De X-factor test wordt beschreven in het boek De Innovatie Expeditie van Gijs van Wulfen (2014). Met zeven vragen kom je er op een snelle en pragmatische manier achter of het idee aantrekkelijk voor de klant is (dus een ‘hook’ heeft) én voor het bedrijf. Geen zorgen als niet elke vraag met ‘Ja’ te beantwoorden is. Aan de hand van de test kun je het idee verder aanscherpen.

De X-factor van Thuisbezorgd.nl

Als voorbeeld doorloop ik de test met een bedrijf dat vrijwel iedereen zal kennen: Thuisbezorgd.nl. Thuisbezorgd.nl is een online platform waar bezorgrestaurants zijn samengebracht en hun aanbod ontsluiten naar de klant. Eind jaren ’90 kwam oprichter en destijds student Jitse Groen op dit idee tijdens een familiefeest, toen men Chinees eten wilde bestellen. Zou Thuisbezorgd.nl in haar begindagen – dus als start up – de X-factor test hebben doorstaan? We doorlopen hieronder de zeven vragen van de X-factor test*.

Vraag 1: Is het aantrekkelijk voor klanten? Thuisbezorgd.nl maakt het thuis laten bezorgen van eten gemakkelijk. Alle aanbieders op 1 punt, het bestelproces is eenvoudig online te doorlopen. Je betaalt via de website, dus geen gedoe meer aan de deur met kleingeld. Een verademing voor de klant die van gemak houdt en geen zin heeft om te koken.

Vraag 2: Is het spraakmakend in de markt? Thuisbezorgd.nl was het eerste online bestelplatform op de Nederlandse markt. In de begindagen was er nog geen breedband internet. Letterlijk was toen nog ‘de beller sneller’, dus het was best een gewaagd business model. De wetenschap dat het internet in de loop der tijd beter en sneller zou worden, deed Groen volharden.

Vraag 3: Heeft het potentie voor forse omzet? Thuisbezorgd.nl pakt een bepaald percentage van elke bestelling mee. “Ons verdienmodel, je betaalt pas als er daadwerkelijk een bestelling binnen is, was redelijk vernieuwend in die tijd, waardoor restaurants gingen meedoen.”

Vraag 4: Heeft het wezenlijke winstpotentie? Het bedrijf koos er bewust voor om niet zelf de bezorging op zich te nemen. De meeste kosten voor Thuisbezorgd.nl zijn marketingkosten. Maar marketing is ook de kracht voor de restaurants. Groen: “Vroeger stond je in de Gouden Gids. Zo’n pagina kostte 20.000 gulden en hoeveel bestellingen hield je daaraan over? Nul. Nu krijg je via ons bestellingen binnen en daar reken je voor af met een percentage van circa 10 procent per bestelling. Dus uiteindelijk is het zo dat als je bij ons een hoge rekening hebt, dan heb je ook en paar ton omzet per jaar via ons.” Dit maakt van Thuisbezorgd.nl het meest effectieve marketingmiddel voor bezorgrestaurants.

Vraag 5: Past het in de strategie van de organisatie? “Ik ben de site begonnen met het idee om alles te bezorgen, van koelkasten en bloemen tot mobiele telefoons en cd’s. Maar na twee jaar stonden er nog steeds alleen maar bezorgrestaurants op. Toen besloot ik het maar bij eten te laten.”

Vraag 6: Is de ontwikkeling en implementatie haalbaar? Groen begon zijn bestelsite met een startkapitaal van 100 gulden. Thuisbezorgd.nl was geen instant succes. Pas na 2 jaar werden 200 bestellingen per dag gehaald. “Toen breedbandinternet begon door te breken, zag ik dat het lijntje langzaam omhoog ging.” Tegenwoordig verwerken ze op een drukke zondag zo’n duizend bestellingen per minuut, groeit het bedrijf meer dan 60% per jaar en timmert het internationaal aan de weg (onder de vlag van Takeaway.com).

Vraag 7: Heeft het intern draagvlak? “Volgens mij is het een kwestie van gewoon stug volhouden en jarenlang heel hard werken. Eigenlijk waren we drie jaar te vroeg, maar dat was gelijk ook ons voordeel. Toen we begonnen eind jaren ’90 was er nog nauwelijks concurrentie.” Dat hij zijn bedrijf heeft gekregen tot waar het nu staat, schrijft Groen toe aan zijn koppigheid. “Ik ben kritisch en ren niet achter concurrenten aan.”

Reality check

Deze casus laat zien dat Thuisbezorgd in zijn begindagen de X-factor test niet met vlag en wimpel zou doorstaan. Maar dat is  geen reden het idee af te blazen. De test is niet meer dan een eerste reality check. Daarna kan het aangescherpt worden. Een logische volgende stap is om er een mini-business case van te maken en met het idee ‘naar buiten te gaan’, bijvoorbeeld via een kleinschalige kwalitatieve praktijktoets.

Heeft jouw idee de X-factor?

Duchateau Business Empowerment voert de X-factor test uit voor jouw business idee. Neem contact op met DBE en om er meer over te weten te komen.

*) In de casus zijn quotes van Jitse Groen gebruikt uit interviews die hij gaf aan Memory Magazine (2013), Marketingfacts (2015) en Emerce (2009).

Geef een reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  • Gratis e-book ‘De Klant van morgen’ ontvangen?

    Vul je gegevens in en DBE stuurt je het e-book toe.