Doelen formuleren? Kies jouw ‘man on the moon’

Stel je voor: je bent bezig met jouw bedrijfsplan voor de komende 12 maanden. Daar horen doelen bij. Kies je een doel dat binnen bereik ligt… of een uitdagend doel?

Kies je voor een gemakkelijk doel… dan haal je dat doel. Vermoedelijk zonder dat het je een voldaan gevoel geeft. Kies je een uitdagend doel, dan haalt dat méér uit jou (en jouw organisatie). Een uitdaging motiveert, zet je in beweging en zorgt voor verbinding. Zodat je dat uitdagende doel alsnog dik behaalt. Toch kiezen veel organisaties toch voor bescheiden doelen.

John F. Kennedy koos begin jaren ‘60 voor een spectaculair doel. “Americans will be proud again, by landing a man on the moon.” De NASA maakte een plan waarin iedereen een radar in het geheel vormde. Kennedy kwam op een dag langs en vroeg de schoonmaker waar deze mee bezig was. Hij was de ramen aan het lappen en antwoordde: “Ik draag eraan bij als eerste een man op de maan te zetten.” Iedere NASA medewerker was doordrongen van het grote doel.

Dus …. wat wordt jouw ‘man op de maan’???

Geef een reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  • Gratis e-book ‘De Klant van morgen’ ontvangen?

    Vul je gegevens in en DBE stuurt je het e-book toe.