Negen vragen om te stellen in een live-check van jouw idee

Een goed product verkoopt zichzelf? Die regel gaat allang niet meer op. Vier op de tien marktintroducties mislukt. Er zijn zo’n 3.000 ruwe ideeën nodig om tot 1 commercieel succes te komen. Hoe weet je of je goud in handen hebt?

Sluitende zekerheid kan geen businessplan of onderzoeksbureau je geven, maar door je idee als halfproduct vlot ‘live’ te checken bij de beoogde doelgroep (in 1-op-1 gesprekken of focusgroepen), weet je snel of je op het goede spoor zit.

Hieronder 9 vragen die je bij zo’n live check zeker moet stellen aan de beoogde klant. Vergeet niet elke vraag op te volgen door de ‘waarom’ vraag.

  • Herken je de klantsituatie en -behoefte waarop het concept zich richt?
  • Welk probleem lost het voor jou op, in welke behoefte voorziet het jou?
  • Hoe aantrekkelijk vind je het?
  • Vind je het passen bij het merk of producent?
  • Is het iets voor jezelf?
  • Zou je het aanschaffen?
  • Hoeveel moeite heb je ervoor over het aan te schaffen?
  • Wat denk je dat dit zal gaan kosten?
  • Wat zou je eraan veranderen?

In een eerder blog schreef ik al eens hoe een prototype eruit kan zien. Dat is eenvoudiger dan je wellicht denkt.

Klaar om jouw idee live te testen? Ik help je er graag mee.

Geef een reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  • Gratis e-book ‘De Klant van morgen’ ontvangen?

    Vul je gegevens in en DBE stuurt je het e-book toe.