De Innovatiekaart brengt vernieuwing, groei en plezier

Vernieuwing in diensten, producten en businessmodellen is in een veranderende wereld cruciaal om een rol van betekenis te (blijven) spelen in de branche. De realiteit is dat innovatie meestal moeilijk van de grond komt in organisaties. Onzekerheid overheerst vaak. Wanneer moet ik beginnen, hoe begin ik en waar haal ik ideeën vandaan? Hoe krijg ik mijn team op gang om mee te doen? En hoe ontloop ik de waan van de dag? Duchateau Business Empowerment en partner Doorpak BV hebben de oplossing. Zij nemen met de Innovatiekaart teams binnen organisaties mee op reis naar nieuwe of vernieuwde producten, diensten en businessmodellen én zorgen ervoor dat teams het in de uitvoering voor elkaar krijgen (klik op afbeelding om te vergroten).

Innovatiekaart

Wat is de Innovatiekaart?

De Innovatiekaart is een traject waarin 1 of meer teams in de organisatie in stappen hun innovatiepotentieel ontdekken en benutten, onder begeleiding van DBE en Doorpak BV. In elke stap worden praktische en creatieve tools gebruikt. Soms zijn het groepsopdrachten, dan weer individuele opdrachten. Soms zijn het opdrachten die in enkele uren worden volbracht, dan weer ‘huiswerkopdrachten’ waarvoor het team dagen of zelfs weken de tijd krijgt. Alles gebeurt in het tempo van de organisatie. Uniek in het traject is de sterke nadruk op teamwork. De teams worden op energieke wijze geïnstrueerd, geïnspireerd en gecoacht door DBE en Doorpak BV.

Wat levert de Innovatiekaart op?

  • Echte innovatie. Je weet waar de innovatiekansen van jouw organisatie liggen en hoe je die moet benutten. Het staat concreet beschreven in business cases, businessmodellen en actieplannen.
  • Nieuwe mindset. Van ‘Ja, maar…’ naar ‘Ja, en …’. Van denken in de heersende bedrijfstaklogica naar ‘anders’ denken en over schuttingen kijken. Van reactief naar proactief.
  • Plezier. Successen worden gevierd. Frustraties worden opgepakt en gezien als kans om te verbeteren. Er wordt gewerkt naar een gezamenlijk doel. Er is rust en vertrouwen.

Voor wie is de Innovatiekaart ?

De Innovatiekaart is bedoeld voor organisaties die willen of moeten vernieuwen. Actieve innovators* willen vernieuwen. Zij zetten het op de agenda wanneer ze nog in de groeifase van hun bedrijf of product zitten. Ze willen innoveren om te blijven groeien, een innovatieve mindset vast te houden of om intern ondernemerschap te stimuleren. Michael Dell van Dell Computers – een schoolvoorbeeld van businessmodelinnovatie – zei het treffend: “Je moet vernieuwen wanneer het goed gaat.”

Reactieve innovators moeten vernieuwen. Zij beginnen er pas mee als de klantvraag en omzet al een tijd daalt, marges onder druk staan, de markt verzadigd raakt of er concurrenten opduiken uit onverwachte hoek. Zij moeten innoveren met één doel: de crisis afwenden en bouwen aan een nieuwe toekomst. Blokker, 3FM en HEMA zitten in dit proces. V&D, Polaroid en Nokia reageerden te laat.

Durf jij het aan?

Vul het contactformulier in om een oriënterend gesprek te hebben met DBE en Doorpak BV, of bel Ivo Duchateau direct op 06-26704837. In het gesprek ontvang jij de Innovatiekaart op posterformaat. Samen bekijken we of en hoe we jouw organisatie kunnen helpen met de Innovatiekaart.

*) De indeling in reactieve en actieve innovators is afkomstig van Gijs van Wulfen vanuit dit artikel.

Geef een reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  • Gratis e-book ‘De Klant van morgen’ ontvangen?

    Vul je gegevens in en DBE stuurt je het e-book toe.