x

Wat zoek je precies?

Creëer in 1 dag een business case voor een kansrijke innovatie

Innoveren doe je niet met ‘stoom en kokend water’, zul je zeggen. Klopt. Toch hoeft het ontdekken van innovatiekansen niet veel tijd te kosten, zolang de focus en uitrusting vooraf helder is. DBE biedt met partner KlantKennen de kans om in 1 dag te komen tot het begin van échte innovatie van jouw businessmodel. Het heet: Innovatie-in-1-Dag.

Wat levert Innovatie-in-1-dag op?

In één dag heb je een of meerdere kansrijke business cases in handen, die nieuwe, vaak onverwachte oplossingen geven voor een klantbehoefte of –probleem. Het is het startpunt van innovatie, groei en bloei. Het geeft nieuwe energie in jouw organisatie. Na deze dag kun je aan de slag met het uitwerken het idee, het toetsen in de markt en het opstellen van een volledige business case.

Wat zouden Disney, Netflix en Coolblue doen?

Innovatie-in-1-Dag maakt gebruikt van de ‘freshwatch’ methode. Freshwatchen stimuleert iets waar de meeste volwassenen moeite mee hebben: creatief denken. We zoeken vanuit de optiek van andere succesvolle organisaties – vaak uit wildvreemde branches – naar oplossingen voor problemen en behoeften van jouw klanten.

Om daar te komen zetten we drie stappen:

Stap 1 – Innovatievraag bepalen

  • Wat kenmerkt jouw huidige businessmodel?
  • Welk klantprobleem of (veranderende) klantbehoefte ziet/verwacht de organisatie?
  • Wat zijn de risico’s als je niks doet?

Stap 2 – Innovatiedoelen bepalen

  • Wat wil de organisatie met innovatie bereiken?
  • Wat willen we op de innovatiedag bereiken?
  • Welke branchevreemde cases zijn daarbij waardevol?
  • Welke mensen en middelen hebben we nodig op deze dag?

Stap 3 – Innovatiekansen ontdekken

  • Welke oplossingen zouden andere organisaties (kunnen) bedenken voor jouw probleem?
  • Welk van deze oplossingen zijn kansrijk en haalbaar voor jouw organisatie?
  • Wat betekent dit voor jouw businessmodel?
  • Is er draagvlak voor het oppakken van deze ideeën? Hoe verder?

Hoe lukt dit allemaal in 1 dag?

We hebben vooraf een gesprek waarin we de innovatiebehoefte van jouw organisatie scherp maken. Ook maken we praktische afspraken (wanneer, waar, met wie, etc.). Wij werken dit uit in het innovatiedraaiboek. De innovatiedag zelf beslaat een dagdeel. Via creatieve, hedendaagse brainstormtechnieken leiden we jouw team naar ruwe ideeën en prille business cases. Afsluitend stellen we het draagvlak vast om de business cases verder te brengen en bespreken we de mogelijke vervolgstappen.

Iets voor jou?

Innovatie-in-1-Dag is waardevol voor zowel organisaties die moeten innoveren (om een crisis te bezweren), als die willen innoveren (om aan kop te blijven). Nog steeds twijfel? Ik heb een simpele zelftest gemaakt, die inzicht geeft in de noodzaak om tot innovatie over te gaan: https://www.business-power.nl/zelftest/.

Meer weten over Innovatie-in-1-Dag? Bel of mail me, dan vertel ik je er meer over.

Reageer op dit artikel

Jouw e-mail wordt niet getoond. Verplichte velden zijn met een * gemarkeerd