x

Wat zoek je precies?

Doorgeslagen innovaties… veel erger dan deze sapmachine vind je ze bijna niet

In mijn vorige blog kwam het ‘olifantenpaadje’ aan bod. Ik gebruik dat als metafoor voor innovaties waarbij de daadwerkelijke klantbehoefte uit het oog is verloren. Ik noemde Lego en Segway als voorbeelden, maar ik ontkom er niet aan de Juicero eraan toe te voegen.

Tesla onder de sapmachines

De Juicero is een sapcentrifuge, bedacht in Silicon Valley en in 2016 in de VS op de markt gebracht. Het apparaat is bedoeld om het leven van de sapliefhebbers plezieriger te maken. De Juicero belooft geen ‘gedoe’ meer met groenten en fruit kopen, afwassen, snijden, persen en een vies aanrecht. Om deze problemen te lijf te gaan lanceerde het een sapcentrifuge…

  • Die via wifi in verbinding staat met het internet;Juicero
  • Waarbij het drankje in een designzakje zit met groente- en fruitpulp;
  • Waarbij je vóór consumptie de QR-code op het zakje moet scannen;
  • Met een abonnement op de zakjes. Elke week ontvang je vijf zakjes, van 5 tot 7 dollar per stuk;
  • Dat de Tesla onder de sapmachines is. Een juweel voor op het aanrecht.

Probleem: er is geen probleem

De Juicero was bij voorbaat gedoemd om te mislukken. Het is een geforceerde hightech oplossing voor een probleem dat niet bestaat. Niet verbazingwekkend dat inmiddels een kwart van de medewerkers ontslagen is en de prijs van het apparaat ($ 700) fors omlaag is bijgesteld. Ook bleek dat je – door flink te knijpen – zelf het sap uit het zakje kunt drukken. De pers heb je dus eigenlijk niet nodig. Deze producent is doorgeslagen in zijn drang vernieuwend te zijn. Innovatie werd een doel op zich, in plaats van een middel om nieuwe markten te veroveren en een voorsprong op de concurrentie te nemen. Het bedrijf was de connectie met de klant compleet verloren.

Whitepaper ‘Klantgericht innoveren’

Binnenkort publiceert DBE met KlantKennen een whitepaper over klantgericht innoveren. Daarin staan inzichten die eraan bijdragen dat jij de fouten die Juicero heeft gemaakt nooit zult gaan maken. Hou mijn Linkedinpagina en website in de gaten. Of stuur alvast een mail naar ivo@business-power.nl als jij op de verzendlijst wilt worden opgenomen.

Whitepaper klantgerichte innovatie

Reageer op dit artikel

Jouw e-mail wordt niet getoond. Verplichte velden zijn met een * gemarkeerd