Mijn BIG 5 Tips als je start met innovatie

Innovatie in jouw producten, diensten of je businessmodel is – meer dan ooit – nodig om relevant te blijven voor je klant en groei en continuïteit te realiseren. Maar… innovatie heeft een ‘fuzzy front end’. Hoe, wanneer en met wie begin je? Mijn BIG 5 tips om een vliegende start met innovatie te maken.

Tip 1: Analyseer je huidige businessmodel

Hoe verrijk je momenteel het leven van je klanten, hoe realiseer je dat en wat verdien je eraan? Welke ontwikkelingen maken jouw businessmodel kwetsbaar? Waar liggen kansen?

Tip 2: Weet waar je naartoe wilt 

Zonder doel is innovatie gedoemd te mislukken. Waar wil je staan over pakweg 3 jaar? Waarin wil je innoveren? Wat moet je (anders) doen om dat te bereiken?

Tip 3: Zoek klantfrustraties

Klantfrustraties zijn een geweldige bron voor innovatie. Ticketswap, KNAB en Thuisbezorgd zijn zo begonnen. Ontdek klantergernissen en vind er een unieke oplossing voor.

Tip 4: Leer van andere branches

Laat je inspireren door andere succesvolle organisaties en businessmodellen. Oogkleppen af! Daar komen vaak frisse ideeën uit. Er zijn bijna 60 businessmodellen op de wereld die door 90% van de succesvolle bedrijven gebruikt worden. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden!

Tip 5: Vorm een team en hanteer een model

Vorm met collega’s een team, maak een plan en verdeel rollen en taken. Gebruik een bruikbaar innovatiemodel dat houvast biedt in het proces. De VOORT innovatiemethode van Van Wulfen is een hele mooie bijvoorbeeld.

Klaar om te starten en hulp nodig? Ik help je er graag bij.

 

 

Geef een reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  • Gratis e-book ‘De Klant van morgen’ ontvangen?

    Vul je gegevens in en DBE stuurt je het e-book toe.