x

Wat zoek je precies?

Accepteer weerstand bij innovatie

Het is utopisch om te denken dat innovatie van begin af aan op 100% draagvlak kan rekenen binnen de organisatie. Innovatie stuit vaak op weerstand. Mijn advies aan innovatieteams: accepteer de weerstand en ga aan de slag met de collega’s die wèl mee willen bewegen.

Medewerkers van een organisatie zie ik als (interne) klanten van een (op handen zijnde) innovatie of verandering. Ik geloof er in dat ook binnen organisaties de Adoptiecurve van Roger geldt, waarmee in de marketing consumentengedrag vaak wordt verklaard.

Stel, de nieuwe iPhone komt uit. De eerste 2,5% kopers vormt het groepje ‘Innovators’. Dit zijn de blinde volgers die in een slaapzak voor de deur van de Apple Store liggen. De groep erna (13,5%) zijn de ‘Early Adopters’. Die zijn er ook snel bij, maar kijken eerst de kat uit de boom.

Als het innovatieteam de innovators en early adopters in de organisatie voor zich weet te winnen en met hen snel eerste successen boekt, dan zal de rest inzien dat de innovatie waarde heeft en snel aanhaken!

Reageer op dit artikel

Jouw e-mail wordt niet getoond. Verplichte velden zijn met een * gemarkeerd