Zo maak je een mini business case van jouw idee

Ondernemers zijn globaal in twee groepen te verdelen. Er zijn ‘doeners’. Zij zien een kans, hebben een idee voor een dienst of product en gaan – vaak gedreven door hun gevoel – snel over tot ontwikkeling en lancering. De andere groep zijn de ‘denkers’. Zij zien een kans, hebben een idee, willen zekerheid over de slagingskansen en proberen er een sluitende business case van te maken (o.a. via klantonderzoek en doorrekeningen). Natuurlijk zijn er van beide groepen succesvolle voorbeelden, maar de realiteit is dat een meerderheid van de marktintroducties in Nederland mislukt. Mijn advies is om altijd een stap te zetten tussen denken en doen door van het idee een mini business case te maken.

Geef handen en voeten aan je idee

Een mini business case geeft je in korte tijd waardevolle informatie om te bepalen of je verder gaat met de uitwerking van het idee of dat je het (voorlopig) opzij zet. Een mini business case geeft het idee ‘handen en voeten’ (met vooral kwalitatieve informatie), zodat er anderen mee overtuigd kunnen worden en er een besluit genomen kan worden (bijv. sentiment toetsen onder klanten, doorpraten met specialisten, uitzoeken of een dergelijk idee al bestaat).

De zes elementen van een mini business case

  1. Het klantprobleem: wat is de situatie, wat is de klantbehoefte, tegen welke beperking loopt de klant aan om deze behoefte te bevredigen?
  2. De oplossing: wie is de doelgroep, wat is het idee, hoe nieuw is het (voor het bedrijf, de branche, Nederland, etc.), voor een nieuwe of bestaande markt?
  3. Het voordeel voor de klant: waarom wil de klant dit, wie zijn concurrenten, hoe positioneren we ons hiermee op de markt?
  4. De haalbaarheid: hebben we de vaardigheden en kennis in huis om dit te ontwikkelen, welke partners hebben we eventueel nodig, hoe snel is het te lanceren?
  5. De opbrengsten: (mogelijk) verdienmodel, schatting van de omzet, marge en winst, kosten productontwikkeling.
  6. Het vervolg: waar zijn we nog niet zeker van, hoe gaan we verder?

Overtuigingskracht

Een mini business case versterkt de overtuigingskracht van het idee, omdat het idee strategisch, commercieel, financieel en vanuit klantperspectief is vertaald. Het is mogelijk elk element op 1 sheet te behandelen. Met de mini business case breng je jouw idee op een efficiënte manier een stap verder richting marktlancering… of tot een vroegtijdig einde. Maar dat hoort nu eenmaal bij ondernemen.

Duchateau Business Empowerment maakt van jouw idee(en) heldere mini business cases. Neem contact op als je er meer over wilt weten.

Bron: De Innovatie Expeditie, G. van Wulfen, 2014.

Geef een reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  • Gratis e-book ‘De Klant van morgen’ ontvangen?

    Vul je gegevens in en DBE stuurt je het e-book toe.